tisdag 29 december 2020

Spegeln Sprack Från Kant till Kant

Spegeln Sprack Från Kant till Kant
The Mirror Crack'd
1980
Bolag: Sandrews

  Ja, då fortsätter vi väl ominspektionen av Agatha Christie-filmerna i 80-talsskrud. Denna blir jag faktiskt lite osäker på om jag ens sett tidigare. Det finns ju en filmad variant i TV-serien med Joan Hickson också. Lätt att blanda ihop.
  På tal om henne, vill inte låta som en "det finns bara en Bond"-gubbe nu, men det finns ju faktiskt bara en Miss Marple på film. Allt som inte är den där söta lilla russintanten blir ju bara som ett parodi på henne. Här är det Angela Lansbury, 55 år vid tillfället, som spökats ut till en skrynklig löständergumma.
  Inget ont om Angela dock. Älskar ju Mord och Inga Visor och kanske var det just något sådant jag såg framför mig med den här filmen. Myspotentialen fanns där. Istället blir det snarare tvärtom.
  En Hollywood-film ska spelas in i en liten engelsk håla och byn fylls av dalande filmstjärnor. Elizabeth Taylor och Kim Novak spelar två av dessa. Rock Hudson och Tony Curtis spelar regissör och producent. Mitt bland alla divor och egon hittas en ung flicka från byn död på välkomstfesten. Allt pekar på att den förgiftade drinken hon drack var ämnad för någon av stjärnorna.
  Som tur är bor Miss Marple i just den här byn och deckarmyset kan börja.
  Men tyvärr gör det inte riktigt det. Det jag är ute efter i första hand i de här filmerna är stämningen, möjligen också en fiffig mordgåta. Mordgåtan tycker jag håller god Christie-klass, men det är något med kemin i filmen som stör mig. Det är som att det ska vara roligt på nåt misslyckat sätt. Ytliga Hollywoodamerikaner möter britter som är jordnära på gränsen till förståndshandikappade. Det sämsta av två världar, på nåt vis.
  

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar