onsdag 24 februari 2021

Blodspest

Blodspest
Mutant
1984
Bolag: Viking Video

  Gick och plockade en film på billiga hyllan idag. Ska jag välja ut en sinnesbild från videobutikernas billiga hörn, där filmerna kostade nån tia att hyra, så blir det nog det här omslaget. Man fattade ju att det var nån slags skräckfilm, ändå lockades jag aldrig att se den. Dessutom trodde jag den hette "Blodspest Mutant" som lät lite konstigt. Jag tänkte att det var en skum film, och sånt gick ju inte för sig.
  Två bröder ute på bilsemester blir prejade av vägen av några lokala yokels och tvingas övernatta i en liten gudsförgäten by nånstans i den amerikanska södern. De känner direkt att nåt är fel där och inte blir det bättre av att de hittar lik som senare är försvunna när de ska visa sheriffen. Det visar sig att invånarna i byn håller på att bli zombies på grund av att nåt företag gräver "toxic waste" i marken.
  Först blir jag faktiskt positivt överraskad. Hela första halvan av filmen kan jag kryssa av massor. Det är fin tidig-80-talsstämning. Det är 16 mm. Det är shot on location. 
  Wings Hauser och Lee Montgomery är förtjusande b-films-snygga och Bo Hopkins gör sin paradroll som introvert grubbel-sheriff inte milsvida från rollen som jag minns honom för mest annars, som Matthew Blaisdel i Dynasty.
  Så lång allt gott. Inte jättespännande men jag känner ändå högklassikt videomys, på nåt vis. Men sen blir det zombies och zombies. Till att börja med mitt sämsta skräckfilmselement tror jag. Sedan blir det ju inte bättre av att de ser ut som den där blåa zombien som går omkring och yrar om svartkopior i Ressurection of Michael Myers.
  Så visst, vill man känna lite autentiska videohyrarkänslor från mitten av 80-talet så funkar den här filmen bra som exempel. 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar