söndag 21 februari 2021

Oskyldigt Offer

Oskyldigt Offer
Without Her Consent
1990
Bolag: Warner Home Video

  Ni som brukar läsa det här bloggen vet vad som skänker mig sinnesfrid: en based på söndagskvällen! Känner ibland att jag aldrig borde se nåt annat. Nu var det dessutom rätt länge sedan jag klämde en verklighetsbaserad tv-film på vhs.
  Det är så villkorslöst på nåt vis. Det går liksom inte att klaga på speciellt mycket. Verkligheten är ju verkligheten, möjligen kan man väl ibland känna att historien kanske inte riktigt var värd att filmatiseras.
  Men det är ju en del av det fina också, på något vis. Att alldagliga rättstvister filmatiseras. Att någon känt att just denna historia vill jag göra en film av.
  Lite såna moderskänslor får jag för den här filmen. Emily (Melissa Gilbert) är en ung tjej från en liten by i Idaho som flyttar till Los Angeles för att testa storstadslivet och jobba på ett dagis. En kille är vänlig mot henne och erbjuder att sälja ett köksbord billigt. Hon följer med honom hem, där han plötsligt överfaller henne och våldtar henne. Hon polisanmäler honom men eftersom hon följde med frivilligt hem till honom tycker rätten att inget fel begåtts.
  Det visar sig att samma man har våldtagit två andra tjejer på liknande vis, och att rätten tyckt samma i de fallen. En envis advokat enar tjejerna att driva processen tillsammans.
  Som sagt, själva kriminalfallet sticker ju verkligen inte ut. Inte heller heller filmatiseringen, men det är ju det som är så härligt på nåt vis. Bekanta smaker. Lugnet man känner över hantverksmässigt stabila tv-dramer från 1990.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar