söndag 27 juni 2021

Serpent & the Rainbow

Serpent & the Rainbow
Serpent & the Rainbow
1988
Bolag: Esselte Video

  Hmm, Serpent & the Rainbow. Den har man väl sett. Eller?
  Återkommer om detta.
  Jag tror inte det finns ett tråkigare sätt att inleda en skräckfilm än med tribaldanser från nåt avlägsen djungelstam som ska mynna ut i nån förbannelse, nåt serum eller nåt. Men den sekvensen är ju oftast avklarad under förtexterna och det kan man väl stå ut med. Tänk dig då en hel film som mer eller mindre utan avbrott består av olika ritualdanser, besvärjelser och mystiska voodoohövdingar. Låter det kul så har du ett filmtips här, men för mig blir det i princip otittbart.
  Lite om handlingen då. Bill Pullman spelar en "forskare" som åter till Haiti för att ta reda på sanningen bakom en svartmagi-drog som väcker döda människor och gör dem till zombies. Väl där stöter han på patrull i form av poliser, hövdingar och politiker som gärna behåller hemligheten för sig själv. Zakes Mokae gör sin paradroll som opålitlig afrikan.
  Ok, ska väl erkänna att jag inte alls är målgruppen. Hatar ju såna där filmer. Det är bara filmens status som klassiker på 80-talets videohyllor som får mig att se den. Men den eventuella känslan av nostalgi överskuggas helt av alla dessa infödingsdanser och ritualer. Minuterna går jättesakta. Hur lång är filmen egentligen?
  Lägg dessutom till en ganska tradig Philip Marlowe-voiceover i hela filmen.
  För att återgå till frågan i början. Jo, jag har säkerligen sett en kvart av Serpent & the Rainbow tidigare i mitt liv. Idag var jag en riktig krigare och kämpade mig genom 98 minuter.

2 kommentarer:

  1. Mmm, höll mig också undan denna när det begav sig, trots att den fanns där hemma i "videohyllan". Tänkte ge den en chans härom året, men precis som du är inne på var jag inte rätt målgrupp och hoppade över när jag såg vad det var för typ av film. Känns inte som jag missat något ;)

    SvaraRadera
  2. Såg den på någon kultstudentbio. Fick mig att inse att jag inte gillar Wes Craven. Det var innan jag visste att han var porregissör, egentligen, som även Elm Street andas lite av, med knullande 15-åringar.

    SvaraRadera