tisdag 21 september 2021

Deadly Friend

Deadly Friend
Deadly Friend
1986
Bolag: Warner Home Video

  Den här filmen har aldrig lockat mig. Wes Craven ändå, kan man ju tänka, men i ärlighetens namn är det rätt få filmer av honom som jag gillar. Sedan jag tror att omslaget andas för mycket svart magi (min tråkigaste skräckgenre) för att jag ska bli intresserad.
  Men förr eller senare får man ju dra plåstret.
  Måste säga att jag blev lite överraskad ändå. Inte i positiv mening utan mer att det knappt ens är en skräckfilm.
  Paul Conway (Matthew Labyorteaux) är en geniförklarad tonåring som byggt en egen robot som både förstår och kan interagera med människor. När han tillsammans med min mamma flyttar till en ny blir han bekant med och kär i grannflickan Samantha (Kristy Swanson), en helylle girl-next-door som blir misshandlad av sin kontrollerande pappa.
  En natt när Samantha varit hos Paul upptäcker pappa det och misshandlar henne till döds. Paul som precis fått sin robot förstörd av en galen granntant (Anne Ramsey) stjäl hennes kropp från bårhuset och opererar in robotens hjärna i hennes huvud. Efter någon dag vaknar Samantha upp och ser ut att vara som vanligt, men det visar sig att hon blivit en hänsynslös mördarzombierobot.
  Naturligtvis svårt att ta handlingen på allvar, men jag skulle ändå inte klassa det som en komedi. Med mordscenerna bortklippta (så klart) så blir det snarare som ett lite skruvat pojkäventyr. Goonies, The Lost Boys, Fright Night, PoltergeistThe Gate och så vidare. Eller Stranger Things för den delen. Den idylliska villaförorten möter ondskan. 
  Inte otittbart men samtidigt lite väl svagt på något vis. Aldrig spännande eller kul. Möjligen lite underhållande som tidsdokument.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar