söndag 12 december 2021

Don't Open Till Christmas

Don't Open Till Christmas
Don't Open Till Christmas
1984
Bolag: Din Video

  Tänkte köra lite julfilmer nu fram till jul. Inte bara utpräglade tomtefilmer utan filmer som råkar utspelar kring jul duger gott. Här har vi väl något av en blandning mellan de båda då. Något så ovanligt som en brittisk slasher av amerikansk modell.
  I London dödas män som bär tomtekläder på fantasifulla sätt. Scotland Yard sätts på fallet och misstänker en ung man vars svärfar är en av de dödade "tomtarna". Morden fortsätter och den unge mannen kan inte riktigt redogöra för vad han haft för sig om kvällarna, varpå misstankarna kvarstår. Kommissarie Powell och Harris leder jakten på den brutala tomtemördaren.
  Det är inte ofta jag tycker att en engelsk film har en fördel gentemot en amerikansk. Tvärtom så har jag oftast svårt för det brittiska. Men här måste jag säga att det piggar upp ändå. De amerikanska snutmiljöerna har man ju sett till leda och då skakar det om lite med brittiska heltäckningsmattor och kvinnliga poliser i små hattar.
  Jag måste ändå säga att den här filmen överträffar mina i och för sig små förväntningar. Det är lite rart att se hur man försöker "översätta" en amerikansk slasher till brittiska förutsättningar. Själva historien påminner egentligen mer om en tv-deckare, ej heller någon skräll vem som visar sig vara mördaren, men jag tycker man lyckas hålla liv i intresset hyggligt. Många mord, och jag är nyfiken på hur brutal filmen är i oklippt skick. Den här svenska utgåvan är så klart obarmhärtigt rensad från allt annat än trubbigt våld, men av övriga scener att döma (dvs de som är efter mordscenerna) så verkar den otippat brutal ändå.
  Stilpoäng för en mordscen på ett discotek som ackompanjeras av lite mutant disco från en annan scream queen, Caroline Munro, som dock inte är med i den här filmen annars.
  Klart mer sevärd än jag vågat hoppas på.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar