tisdag 31 maj 2022

Rik och Berömd

Rik och Berömd
Rich and Famous
1981
Bolag: Esselte Video

  Filmer som har stått där i alla år. Missbedömda. Den här hamnade i min samling för många år sedan av den enkla anledningen att det var en Esselte-hyris som jag aldrig sett tidigare. Omslag och titel signalerar Jackie Collins, så jag har alltid haft den sorterad bland miniserier och sånt. Men så läste jag om den nånstans och blev nyfiken.
  Känslan av att fynda i sin egen samling är härlig. Här möts jag en i det närmaste euforisk samling förhoppningar. New York-film, kvinnodrama, George Cukors sista film, drama-över-lång-tid, tjusigt Georges Delerue-soundtrack och så vidare. Alla förväntningspilar pekat rakt upp!
  Liz (Jacqueline Bisset) och Merry (Candice Bergen) är två barndomsvänner vars vuxna liv tar olika riktning. Merry blir hemmafru i Malibou medan Liz kämpar sig fram som författare i New York. Men istället blir det Merry som blir den framgångsrika författaren när hon som bot för sin uttråkning börjar skriva kärleksnoveller av Harlequin-karaktär. Man får sedan följa de två kvinnorna och deras relation i ett tiotal år.
  Ja, detta är ju verkligen sånt jag älskar. Eller borde älska. Här vilar Alan Aldas ande tungt, högljudda intellektuella diskussioner i New York-miljö. Aldas potentiella roll här, den vältalige och självgoda mannen, spelas för övrigt av David Selby (Richard Channing i Falcon Crest) och det känns vissa stunder som att han nästan gör parodi på honom.
  Men. Det saknas något här. Tror kanske det är just Alan Alda som saknas. Eller James L Brooks. Visst låter det och ser ut som ett smart och snackigt New York-drama, men jag dras liksom inte med. Vare sig av dialogen eller karaktärerna. Så i slutändan landar vi nästan där vi började, i Jackie Collins-land.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar