lördag 28 maj 2022

Torpeden

Torpeden
Bestseller
1987
Bolag: Esselte-Orion

  Ännu en videoklassiker som jag blev nyfiken på om den håller. Små fragmentariska minnen av den har jag, men mer om var och när jag såg den än själva filmen. Hemma hos Micke Johansson, han hade den kopierad. City Heat på samma kassett. Sånt minns jag. Men inte vad filmen handlade om.
  Dennis Meechum (Brian Dennehy) är en till åren kommen polis som även gjort sig ett namn som författare av true crime-böcker. Plötsligt vid ett tillslag dyker en främmande man upp och räddar hans liv. Dagen efter har samme man kommit till undsättning för hans tonårsdotter.
  Mannen visar sig vara Cleve (James Woods) som berättar att han jobbat som torped åt mäktiga mogulen David Madlock (Paul Shenar) och vill att Dennis skriver en bok om honom och vad han gjort.
  Dennis har svårt att tro att den vältalige och till synes lugna Cleve kan ha gjort allt brutalt han berättar, men sakta börjar han tro på det. Frågan är dock efter ett tag vad han egentligen vill få ut av samarbetet. Samtidigt så börjar duon jagas av Cleve kriminella förflutna som försöker stoppa boken.
  Cleve är hal och provocerande och ligger hela tiden steget före i tanken, vilket gör dynamiken mellan Woods och Dennehy till klart över medel i actionsammanhang, och att filmen inte blir bara ännu i raden av omaka par-actionfilmer från 80-talet.
  Först av allt så blir jag positivt överraskad av hur 80-talig filmen är. Snudd på ultimat 80-talsstämning med syntigt actionsoundtrack, skottlossningar i skumma hamnområden och så klart gott kalifornskt överflöd med strandvillor och spegelgolv. Det värmer naturligtvis.
  Jag tycker faktiskt filmen håller. Framför kanske på ett sätt att jag verkligen förstår att jag gillade den då. Den har precis det där jag letade efter i en actionfilm i mina ungdomsår. Lite spänning, lite berg-och-dalbana i handlingen, lite synttrummor. 

2 kommentarer:

  1. En gammal goding jag också minns från hyrvideotiden, även om den fanns där hemma i brorsans "videobutikshyllor". Såg den ett par gånger då och även sett den ett par gånger genom åren. Och visst håller den fint. Gillar den mer för varje titt.

    James Woods är riktigt bra och får ut det mesta i rollen som torpeden. Gillar även Brian Dennehy så det är inte svårt att uppskatta filmen lite extra. Något underskattad film skulle jag vilja påstå.

    https://moviesnoir.blogspot.com/2020/09/best-seller-revisited.html

    SvaraRadera
  2. Väldigt typisk för en "videohit" på nåt vis. En film som växer.

    SvaraRadera