torsdag 2 juni 2022

Summer School

Summer School
Summer School
1987
Bolag: Esselte Video

  Dags för ännu en omtitt av videoklassiker som jag såg både en och två gånger när det begav sig, men som bara lämnat efter sig enstaka, fragmentariska minnen. Man var ju rätt lättflirtad med såna här filmer i tonåren. Lättsamma ungdomskomedier med skön stämning och häftigt soundtrack. Mycket har surnat med tiden, medan andra faktiskt håller fint idag. 
  Mark Harmon spelar Shoop, en gympalärare som får nitlotten att undervisa i sommarskolan för underkända elever. Klassen är en samling karaktärer så klart. Skräckfilmsbesatta killarna, gravida tonårstjejen, nörden med pipig röst, killen som alltid sover på lektionerna och så vidare. Shoop ser ganska avslappnat på sina uppgift och är hellre kompis med ungdomarna än ställer några krav, men när rektorn hotar med att avskeda honom om inte ungdomarna klarar examensprovet, så gör han en deal med klassen.
  Om de anstränger sig för att klara examen så ska han uppfylla en önskan för var och en av dem. Några killar vill ha en fest i hans hus, en tjej vill ha hjälp med körkortet och den gravida tjejen vill att han följer med henne på profylaxkursen.
  Även om jag inte mindes några konkreta scener från den här filmen, så är ändå känslan av den precis som jag kommer ihåg från tv-soffan i gillestugan på 80-talet. Man kan säkert kalla detta en fattigmans Breakfast Club och visst saknar väl karaktärerna här något större djup, men här finns ändå en värme som jag tycker gott och väl matchar John Hughes. Visst är det lite pajigt ibland på ett boys-will-be-boys-sätt, men det är inga omklädningsrum, nakna bröst eller annat som ofta fått definiera 80-talets ungdom på film. Det är småkul, trevligt och varmt. Jag är så glad att den här faktiskt höll.

3 kommentarer:

  1. Kanske dags att se om denna under sommaren. Endast sett den en gång och det var runt 15 år sen. Var ingen favorit, men minns inte mycket av den. Så jag tackar för "tipset" :) Noterar i min gamla text att jag också nämner att den har värme, så det är alltid ett plus.

    https://moviesnoir.blogspot.com/2008/12/summer-school.html

    SvaraRadera
  2. Ja, värmen är själva nyckeln, här. Och att den inte har en massa onödigt snusk som annars kan äta upp ungdomsfilmer från 80-talet :)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Blev att jag såg den igår kväll :) Ja, den håller sig undan från att bli för barnslig och känns ganska vuxen för en sån här film.

      Haha, fast det var nära där på stranden när italienska utbytesstudenten är på väg att köra topless när en av de andra tjejerna stoppar henne och säger att hon inte är på Rivieran ;)

      Radera