onsdag 20 september 2023

Tightrope

Tightrope
Tightrope
1984
Bolag: Warner

  Jag tycker verkligen inte illa om Clint Eastwood, men han representerar en typ av film jag som generellt har lite svårt för. Hårdhudad action med one-liners. Därför blir jag nästan alltid positivt överraskad när jag ser hans filmer. Trots det har många Clintan-filmer förblivit osedda genom åren. Här är en sån. Fem getingar av Mats Olsson, minsann.
  Ungefär halvvägs in i filmen är det svårt att förstå att Mats kunde gå igång så oerhört på det här. Men det tar sig.
  Clint spelar Wes Block, en - guess what - svårmodig och frånskild polis. I New Orleans har man att göra med en seriemördare, många av kvinnorna som hittas mördade verkar röra sig inom lyxprostitutionen och man börjar leta samband där.
  Men den frånskilde detektiv Block har lite svårt att hålla händerna i styr när han befinner sig i bordellmiljöerna och skapar snart personliga band med flera av dem. När en av dem hittas mördad inser han att spåren kommer leda till honom själv och då måste han naturligtvis hitta den riktiga mördaren ännu snabbare.
  Ja, allt andas standard-storstads-thriller här. Handlingen, poliserna, miljöerna, musiken. Men jag tycker ändå den sticker ut i bruset. Utan att vara nämnvärt brutal (i alla fall i den här hyrvideoversionen) så bär den nästan en känsla av slasher stundtals. Får lite samma känsla som en Cannon-thriller med Charles Bronson eller Chuck Norris. En känsla av 70-tal och opålitlighet.
  Men 5 getingar, jag vet inte. Nöjer mig med en ovanligt bra polisthriller.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar