onsdag 25 oktober 2023

The Hand

The Hand
The Hand
1981
Bolag: Warner Home Video

  Jag har svårt för skräckkomedi, så är det. Även svårt för medveten kultfilm. Den här filmen har därför stått alldeles för länge osedd i mina hyllor. Jag minns att Edward af Sillén en gång nämnde den i nåt tv-program som det yttersta exemplet på en fånig film. Jag vet inte om han läst om den eller sett den dock, för på pappret låter det ju precis så.
  Michael Caine spelar Jonathan Landsdale, en serietecknare som i en bilolycka får sin hand avkapad. Handen hittas aldrig vid olycksplatsen men han får en protes som han lär sig hantera. Dock kan han inte längre teckna vilket gör honom bitter och uppgiven.
  Samtidigt knakar äktenskapet i fogarna så han tar chansen att acceptera en lärartjänst i Kalifornien, där han inleder ett förhållande med en ung student.
  Det vi som tittar vet är dock att handen fortfarande lever och att den på något vis utför Jonathans innersta, och inte alltid så trevliga, tankar.
  Ja, det låter fortfarande fånigt med en hand som kryper omkring och dödar folk, men den biten är nästan mikroskopisk i det stora hela här. Jag tycker det finns en stark Stephen King-känsla i den här filmen. Just grejen att ta något i grunden fånigt och skapa någon slags mardröm kring det. För det det är lite den känslan hela filmen har. En svettig blandning mellan skräckfilm och febrigt relationsdrama. Långt över mina förväntningar, måste jag säga.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar