lördag 4 november 2023

Fruktan Är Mitt Vapen

Fruktan Är Mitt Vapen
Fear is the Key
1972
Bolag: Thorn EMI

  Den här filmen minns jag väl från actionhyllorna på 80-talet men jag hyrde den aldrig. Den kändes lite gammal. 1972. Lite för mossigt för att man skulle vilja stoppa det i videon 1987 kanske. Känsligheten för gammalt och omodernt saknar jag idag, vi testar denna!
  I inledningsscenen ser vi hur John Talbot (Barry Newman) förtvivlat bevittnar sin familjs död över flygplansradio. De störtar i havet efter att, vad det verkar, blivit nedskjutna av oklar anledning.
  När vi möter John igen, tre år senare, verkar han ha blivit grovt kriminell. Anklagad för mängder av brott flyr han domstolen, skjuter en polisman och tar en åhörare gisslan. Men hans nya liv som kriminell är bara ett sätt att komma nära det brottssyndikat som verkar lika bakom hans familjs död. Det lyckas och han får till slut uppdraget att hämta den hemliga lasten i planet på havets botten.
  Ja, visst märker man i vissa avseenden att det är en äldre film, men jag får ändå känslan att den är rafflande för sin tid. Ungefär om Bullit eller nån dåtida Bond-film. Actionmässigt är den lite bakvänd, med gott om actionraffel första halvan för att mot slutet blir mer av ett kammarspel där man inte riktigt vet vem som lurar vem. Men det är också en andra halvan som sticker ut, framför allt sista kvarten är snygg och svettig.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar