torsdag 30 november 2023

Juggernaut

Juggernaut
Juggernaut
1974
Bolag: Warner Home Video

  Katastroffilmer såg jag mycket hos min kompis Ronnie i mellanstadiet. Det var det "värsta" vi fick se. Och det gjorde vi. Förutom klassikerna så flyter minnet ihop lite, de var ju rätt lika. Det jag känner när jag ser den här brittiska varianten från 1974 är nostalgi snarare än spänning eller annan filmupplevelse. Så spännande man tyckte det var när bombteknikerna klippte sladdar alltså.
  Lyxkryssaren Brittanic lämnar England för att segla över Atlanten. Då hör en man som kallar sig Juggernaut av sig till rederiets VD och berättar att han placerat ett antal bomber ombord som kommer detonera ett visst klockslag som han inte får en viss summa pengar. Till råga på allt är det full storm ute på Atlanten så att utrymma fartyget är inte ett alternativ.
  Då skickar man bombexperten Anthony Fallon (Richard Harris) för att oskadliggöra bomberna. Det är dock svårare än väntat och dessutom uppstår panik ombord när en av bomberna detonerar.
  Klassiskt katastroffilmsupplägg. Man följer ett antal passagerare och deras vedermödor blandat med bombexperterna, Scotland Yard och besättningen. Stjärnspäckat (i alla fall ur brittisk synvinkel) ner till minsta biroll, hela 30-talistgardet med Anthony Hopkins, David Hemmings, Roy Kinnear, Shirley Knight, Omar Sharif och så vidare. Regisserat av Richard Lester.
  Så inga fel på insatserna här. Inte heller något större fel på filmen, den känns välgjord och välspelad, men jag saknar lite nerv och nån att bry mig om av karaktärerna. 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar