måndag 19 februari 2024

American Gigolo

American Gigolo
American Gigolo
1980
Bolag: Esselte Video

  Ännu en 80-talsklassiker (väl?) som jag inte sett tidigare. Tror jag inte i alla fall. Då är det lätt att man bygger upp en bild om den som inte stämmer, men jag skulle nog säga att American Gigolo träffar rätt bra i min sinnesbild av den.
  Richard Gere spelar Julian, en manlig prostituerad (eller gigolo som filmen uttrycker det) som framför allt livnär som en eskortherre åt förmögna äldre kvinnor, och då ofta på överklassjippon som vernissager och auktioner.
  En dag blir han anlitad av en man att vara med hans fru medan han tittar på, gärna lite extra hårdhänt. Ett par dagar senare hittas frun död och Julians avtryck finns naturligtvis överallt. Även om han vet att han är oskyldig så är det svårt att få hitta alibi eftersom de flesta av hans kunder vill vara anonyma.
  Till en början kan jag verkligen förstå att filmen slog an en ton när den kom. Gere är cool och charmig i huvudrollen så klart, men även övriga filmen följer efter. Det är snyggt och stiligt. Giorgio Moroders mörka syntsymfonier ramar in fint. Det är som att man vill säga att NU har 80-talet börjat. No way back!
  Som thriller är den väl inte spännande direkt, men jag tycker den har ett sånt behagligt tempo. Det ligger väl lite i noir-känslan att det ska vara lite slött sådär, men det är samtidigt aldrig tråkigt eller segt. Behagligt som sagt. Nog bästa ordet att beskriva den här filmen.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar