onsdag 14 februari 2024

Förbannelsen

Förbannelsen
The Curse
1987
Bolag: VCM

  Den här filmen är väl mest känd bland svenska hyrfilmsnostalgiker för att boxen såg ut som en kista. Jag hade länge det berömda kistomslaget i min samling men valde att byta mot den vanliga utgåvan, eftersom jag störde mig på att den andra stack ut i hyllan. Sån e man.
  Filmen då? Minns den som helt ok, men inget man blev jätteupphetsad av eller har velat se igen. Men plötsligt händer det.
  På den fattiga landsbygden i Tennesse slår en meteorit ner. Snart börjar byborna känna att vattnet smakar illa och därefter börjar konstiga saker hända. Hönsen attackerar, hästar löper anok och skörden fylls av illaluktande maskar.
  Så långt gillar jag verkligen den här filmen. Här finns en Stephen Kingsk glesbygdstämning men samtidigt lite italiensk känsla i överdrivna specialeffekter och sakral spänningsmusik. Det är ju en italiensk-amerikansk film så kanske inte så konstigt.
  Men sedan när filmen tappar det så tappar jag filmen. Det blir som ett fyrverkeri i skräckfilm på nåt vis. Det är demoner, insekter, blod och sci-fi i en rätt intetsägande röra. Men framför allt så är den fina stämningen från början av filmen som bortblåst när man lägger allt fokus på äckel och effekter.
  

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar