lördag 8 juni 2024

Frantic

Frantic
Frantic
1988
Bolag: Warner Home Video

  En "Hitchcockfilm" av Roman Polanski. I Paris. Med Harrison Ford. 1988. Man kan ju undra varför jag inte kastat mig över denna tidigare i livet, men jag tror faktiskt inte jag sett den tidigare. Möjligen kan den ha rullat på FilmNet nån gång i tiden.
  Dr Richard Walker (Harrison Ford) är på läkarkonferens i Paris med sin fru. Efter en dusch på hotellet är frun spårlöst försvunnen och han ger sig ut på en panikslagen och tröstlös jakt på Paris gator och sedan ner i dekadenta klubb- och drogmiljöer.
  Jag gillar att man lever i samma ovisshet som Dr Walker i hela filmen, det finns inga scener där han inte är med. Jag gillar även hur man delar hans frustration över språkförbistringen, om man inte kan franska då, eftersom det bara är den engelska biten som är textad. Antar att textaren valt att göra så som stilgrepp eftersom originalet inte översätter det franska.
  Det jag inte gillar är att jag av praktiska skäl fick dela upp filmen på tre kvällar, vilket gör att jag gick miste om lite fokus och jag tror verkligen detta är en film man ska förlora sig i för att få den rätta stämningen. Men stämning är bra ändå. Man undrar ju verkligen hur det ligger till och även i upphackat skick så är det ju en pageturner.
  Sedan är jag på något vis tacksam att detta är en tvåtimmars film. Idag känns det som att en sån här handling hade blivit en tio avsnitts serie på Netflix, med större möjligheter att utveckla karaktärer men också en massa tid att veckla in sig i sidohistorier och annat oväsentligt. Den här filmen handlar om EN sak: Var är Richard Walkers fru? Känns befriande med så få saker att hålla reda på.

1 kommentar:

  1. Lite av en personlig favorit, glad att den uppskattades. Har sett den många gånger. En av filmerna jag gärna återbesöker ibland. En sån där film som fångar mig med en gång redan under öppningsscenen och bjuder sedan på ett trevligt mysterium. Finns mycket att gilla med den.

    SvaraRadera