torsdag 27 juni 2024

Snuten i Hollywood 2

Snuten i Hollywood 2
Beverly Hills Cop 2
1987
Bolag: Esselte Video

  Blev lite sugen på en actionkomedi. Känns lite somrig på nåt vis. Och somrigast av dem alla i min värld är Snuten i Hollywood 2. Den såg vi på grynig "Cypern-kopia" i en kompis gillestuga samtidigt som den gick på bio i stan. Då kände man sig som en kung.
  Sedan dess har jag sett den några gånger, men nu var det nog gott och väl 20 år sedan sist. Fick bli en omtitt här.
  Och visst håller denna. Nostalgispöket är svårt att förhålla sig till, men jag inbillar mig att detta är en ovanligt bra actionkomedi ändå. Själva historien med den onde oljemagnaten som iscensätter brutala rån av sina egna företag i alfabetisk ordning var precis sådär lagom kittlande när man var 13, och än idag känner jag ett visst välbehag över den.
  Men annars: vad säger man? Tony Scotts röda himlar, check! Harold Faltermeyers synttrummor, check! Over-the-top-skurkar, check! 80-talsskådisar i sin absoluta prime, check på den med!
  Den här behöver jag se då och då, tror jag.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar