lördag 3 augusti 2024

En Ny Chans

En Ny Chans
A New Life
1988
Bolag: Esselte Video

  Relationskomedi i New York-miljö? Ja tack! Denna har jag sett för många år sedan, men jag kände mig mer i fas med den nu, så värt en omtitt. Alan Alda är ju en favorit. Som en likeable Woody Allen.
  Här spelar han Steve Giardino, en stressad Wall Street trader som plötsligt får höra av sin fru Jackie (Ann-Margret) att hon vill skiljas efter många år äktenskap. Anledningen är att Steve är gift med sitt jobb och inte ger henne någon uppmärksamhet.
  De båda ger sig ut i New York efter nya livspartners och Jackie hittar Steves totala motpol, den spirituelle konstnären Doc (John Rhea) som ger henne full uppmärksamhet alla dygnets minuter.
  Steve inleder ett förhållande med läkaren Kay (Veronica Hamel från Spanarna på Hill Street!!), en relation som först verkar helt perfekt men som blir komplicerad när Kay vill ha barn.
  Jag älskar ju sånt här. Snackiga relationskomedier i New York-skrud. Visst blir man lite trött på babbel ibland, men Alan Aldas filmer har en fin humanistisk ton i sina filmer, inte lika nedlåtande som Woody Allen, men annars är det är ju mycket som förenar dem. "En Ny Chans" påminner på många sätt om en av Aldas allra bäst filmer, "Fyra Årstider" från 1981, där äktenskap går i kras och knyts samman. Det är lättsamt, småroligt och ibland riktigt fint.

4 kommentarer:

  1. Tack för tipset. Tog och såg den igår och den var inte så tokig. Gillar också denna typ av film från 70- och 80-talet. Tar gärna emot sådana här tips om mindre kända titlar värda en titt när man är upplagd för denna sortens filmer. Håller även med om liknelsen du nämner mellan Woody Allen och Alan Alda.

    The Four Seasons är Aldas bästa som regissör, men en annan film jag gillade mer med honom är Same Time, Next Year (1978) som är en fin liten film.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Håller med om de andra också! Tycker Alda ofta förgyller filmer han är i, oavsett om man har gjort dem själv eller inte.
      Paul Mazursky är ju en annan sån regissör som gjort mycket relationsdramer i New York-miljö. Och Nora Ephron förstås.
      Bästa tipset i genren annars är Jill Clayburgh, nästan allt hon gjorde i relationsgenren är jättebra. "Början om från Början" (Starting Over), "An Unmarried Woman" och "Nu är det min tur" t ex :)

      Radera
    2. Instämmer med filmerna du nämner då jag gillade Starting Over och An Unmarried Woman. Nu är det min tur (It's My Turn) har jag inte sett, men vill se. Har dock inte fått tag i den så den får vänta.

      Radera
    3. Ja, den är lurig att hitta. Spelade in den från gamla TCM en gång i tiden :)

      Radera