tisdag 4 mars 2014

Skräcknatten

Skräcknatten
Fright Night
1985
Bolag: Video Trade

  Den här filmen finns på den långa listan av filmer som jag sett en gång i tiden, minns som bra men ändå aldrig sett om. Brukar ju kunna landa lite var som helst. Jag kan i alla fall slå fast att tiderna har förändrats sedan den här filmen gjordes.
  1985 var klassiska skräckfigurer som vampyrer, mumier och varulvar töntstämplade och utkonkurrerade av brutala hämnare som mördade ungdomar på sommarläger. Man slår lite mynt av det här också. Roddy McDowall spelar Peter Vincent, programledare för tv-showen Fright Night som får sitt program nedlagt och sparken när hans skrämselmetoder anses föråldrade. Highschoolkillen Charley (William Ragsdale) får en ny granne som han är säker på är vampyr, men ingen tror honom så klart. Samtidigt försvinner folk spårlöst i den lilla staden, och Charley letar rätt på Peter för att få stopp på vampyren.
  Den här lite ungdomsinriktade vinklingen av vampyrhistorien var rätt ny 1985. Idag är den väl mer eller mindre standard, har jag fått för mig. Fast känslan av de gamla, gubbiga vampyrfilmerna är rätt påtaglig här också. Det är nästan svårt hur jag kunde tycka detta var otäckt, ens som elvaåring. Men det var säkert något med inramningen. Många av de mer kommersiella skräckfilmerna såg jag på FilmNet som nattvaken högstadieungdom, och det gav säkerligen de allra bästa förutsättningarna.
  Idag ser jag Skräcknatten på en vhs-kassett som blivit lite hoppig. Ljudspåret är så svagt att det drunknar i videons maskinljud. Inte så man hoppar till direkt.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar