torsdag 12 september 2019

Täcknamn: Odessa

Täcknamn: Odessa
The Odessa File
1974
Bolag: Transfer

  Ja, det är ju nåt visst med 70-talet. Det behöver jag inte skriva en gång till här. En av anledningarna kan vara att jag fortfarande kan hitta storfilmer som gått mig helt förbi.
  Eller helt förbi är väl en överdrift kanske. "Täcknamn: Odessa" är en av många filmer jag minns omslaget på från barndomens videobutiksbesök med pappa. Bilden där Jon Voight håller på att bli överkörd av ett tåg kändes spännande och lockande. Ändå har tanken aldrig slagit mig att se filmen. Ultimat stoff för denna blogg, med andra ord.
  Jon Voight spelar Peter Miller, en journalist som kommer över en dagbok av en judisk man som tagit livet av sig. Där skriver han om hur han satt i koncentrationsläger och i synnerhet om den grymme kommendanten Roschmann som bland annat lät mörda hans fru. Roschmann ska vara död sedan länge, men i dagboken står det att mannen sett honom dagen innan han tagit livet av sig.
  Peter börjar undersöka fallet och upptäcker att nazismen lever kvar i Tyskland även på 70-talet och många män i ledande positioner i samhället är gamla nazister som fått nya namn. De verkar under namnet Odessa och planerar att utplåna Israel.
  Jag kan inte säga att spionthrillers är något som automatiskt attraherar mig, men det finns ändå en kvalitet och stabilitet som känns rätt härlig, och om man jämför med valfri okänd actionfilm så känns det ändå som ett säkrare alternativ. Här är det gott om smygande, opålitliga välgörare och tillräckligt med nerv för att det faktiskt ska bli ganska spännande.
  Litet smolk i bägaren dock: filmen utspelar sig uteslutande i Tyskland och i princip alla roller utom huvudrollen borde vara på tyska. Ändå så går alla omkring och pratar engelska med tysk brytning, som tyvärr blir det lite för mycket Top Secret-känsla av det. Ett barn av sin tid, så klart, men ändå, hade det varit en tysk film till hundra procent så hade det varit top notch, faktiskt.


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar