måndag 22 maj 2023

Mörklagt För Mord

Mörklagt För Mord
Night Stalker
1974
Bolag: Scand Video

  Den 70-taliga deckarvågen med serier som Kojak och Colombo är egentligen före min tid, men jag har ändå gett det en chans när man hittat billiga DVD-boxar. Egentligen är det väl inte sämre än något annat, men det känns som att den där lite post-Philip Marlowe-grejen med voiceover och snutar i trenchcoat är så himla skadeskjuten för mig av Police Squad och Den Nakna Pistolen.
  Här har vi en sådan serie som verkar ha hetat Kolchack, designat till att förväxlas med Kojak, kan man tänka. Men gott renommé på IMDB. Scand Video hade inte bara ett stort utbud av amerikansk tv-film, utan tog sig ofta friheten att sminka upp ett avsnitt av en tv-serie till en film. Här har men gett ut piloten till Kolchack under namnet Mörklagt För Mord.
  Kolchack i fråga är en reporter som inte skyr några medel att hitta sin story. Vet inte om det var en annan tid eller om det är seriens fantasivärld, men det är lite märkligt att se hur han kan komma och gå på polisstationen, följa med in på brottsplatser och sitta med i förhör. Men det gör han.
  Här handlar det som en kvinnomördare i Las Vegas. Han lämnar sina offer tömda på blod. Polisen famlar i mörkret och då kommer på Kolchack på att det kan vara en vampyr. Spoiler nu, men det ÄR det faktiskt. Piggar upp en aning i den grå trendcoat-massan ändå, men annars är detta sömnigt alltså.
  Mest sitter man ju och fnittrar och tänker på vad Frank Drebin skulle gjort.

2 kommentarer:

  1. Denna har jag sett för länge sen, trodde jag skrivit om den men det var alltså ett bra tag sen då jag inte har text om den. Minns den ändå som småtrevlig även om den inte riktigt kom upp i förväntningarna med tanke på att den som du är inne på fått goda lovord på inte minst IMDb. Bör noteras att denna (1972) kom året innan Kojak (1973), så man tog inte namnet därifrån :)

    Såg annars nyligen den andra TV-filmen om Kolchak som kom året efter vid namn The Night Strangler. Tyckte den funkade, värt en titt. Denna gång i Seattle (mot Las Vegas i den första filmen). Trevlig nattfilm med en del skön humor.

    https://moviesnoir.blogspot.com/2022/12/the-night-strangler.html

    SvaraRadera
  2. Ah, Kolchak var före. Där fick jag äta upp min sarkasm :)

    SvaraRadera