lördag 27 maj 2023

Wolf

Wolf
Wolf
1994
Bolag: Egmont

  Det tillhör inte vanligheterna att filmer jag skriver om här är så unga som från 1994, men även de filmer som jag kallar nya börjar ju bli 30 år så sakteliga. Den här såg jag då, och minns som bra. Det är dock enda minnet så en omtitt kändes värd.
  Jack Nicholson spelar Will Randall en framgångsrik men butter bokförläggare som är på väg att bli omsprungen av sin unga, pigga kollega Stewart (James Spader). En sen kväll råkade han köra på en varg i skogen och blir biten när han försöker fösa bort den från vägbanan.
  Från den dagen börjar han få fler och fler vargegenskaper. Till en början positiva saker som bättre hörsel och bättre luktsinne. Det är på grund av sin nya hörsel han råkar höra att Stewart är på väg att få hans jobb och har en affär med hans fru.
  Där önskar jag filmen hade stannat kvar. Så långt är den intressant och spännande. När Will sedan utvecklar mest bestialiska egenskaper blir filmen som vilken varulvsfilm som helst.
  Men fram tills dess så har jag stor behållning av den här filmen faktiskt. Det är nåt visst med kvalitetsfilm ändå. Supercastad långt ner i minsta biroll. Bland annat flashar Prunella Scales från Pang i Bygget förbi som besvärlig, brittisk författare.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar