tisdag 6 februari 2024

En Snut På Hugget

En Snut På Hugget
K-9
1989
Bolag: Esselte Video

  Ja, den här har man ju skrattat gott åt i gillestugan när det begav sig. En ganska typisk film man hyrde på OK Vallås, som hade typ topplistan och lite till, men ingen äldre utbud eller billiga hyllor. Så min relation till den här filmen är, som ofta annars, baserad på en nostalgisk känsla kring omslaget.
  Det har inte saknats chanser att se om den direkt. Finns lite här och där i streamingvärlden och kan dyka upp på TV3 mitt i natten. Men jag känner ändå att om jag ska se om den på Esselte-hyrisen med trailers för En Fisk Som Heter Wanda och Black Rain.
  Oh well, here we go.
  James Belushi spelar Dooley, en skön 80-talssnut som är lite rapp i käften, svår att jobba med och don't give a fuck. Han vill inte ha någon kollega som sinkar honom i arbetet så istället får han polishunden Jerry Lee. Naturligtvis är de ett omaka par. Men i jakten på San Diegos knarkkung Lyman (Kevin Tighe) tvingas de samarbete.
  Jag hör ju själv hur trött det låter, och det är väl inget som trampar några nya stigar direkt, men det finns ändå nån lite comfort i "sköna" actionkomedier från 80-talet. Detta är ju dessutom något av genrens svanesång. Extra kul att typ ALLT finns med. Biljakter till synttrummor, shootouts i hamnkvarter, rika skurkar i trenchcoat, über-80-taliga studio apartments. Det räcker en bit i alla fall. Har inte tråkigt.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar