söndag 11 februari 2024

The Running Man

The Running Man
The Running Man
1987
Bolag: Transfer

  Den här har jag aldrig sett! Mitt nästan obefintliga intresse för science fiction och framtidsdystopier anges som orsak. En förmildrande faktor kan vara framtidsfilmer som tiden hunnit ikapp. Vilket ju är de flesta från 80-talet vid det här laget i och för sig.
  Den här filmen utspelar sig 2017! Då har den amerikanska mardrömmen slagit in. USA har blivit en totalitär stat och all frihet är borta. Den som motsätter sig staten hamnar i fängelse, en som gjort detta är ex-soldaten Ben Richards (Arnold). Efter ett flyktförsök blir han utvald att delta i tv-programmet The Running Man där han möter ett antal spektakulära gladiatorer i ett brutalt och gravt orättvist överlevnadsspel och publiken får spela på vem som lyckas döda honom.
  Men när Arnold klarar av en efter en av bestarna så börjar istället folk satsa på honom som vinnare.
  Som actionfilm inte jätteupphetsande, men en del för sin tid fräcka effekter är det ju. Annars är det mest intressant att se hur man förutspådde att 2017 skulle bli 30 år tidigare. Inget har väl direkt slagit in, även om en del detaljer säkert sågs som mer bisarra 1987 än nu. Här finns lite spår av moderniteter som deep fake och ansiktsigenkänning om man ska ge profetian lite rätt.
  Med tanke på att jag i grunden har svårt för just de här miljöerna (inte en strimma dagsljus i hela filmen) så tycker jag ändå att filmen är lite sevärd på något vis. Alltid kul att se Arnold under storhetsåren och jag gillar Harold Faltermeyers dystra syntsoundtrack mycket.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar