tisdag 21 maj 2024

Huvudmisstänkt Del 1 & 2

Huvudmisstänkt
Prime Suspect
1991
Bolag: Filmkompaniet

  Den här filmen var poppis när jag jobbade i videobutik i början av 90-talet. Kassetterna vi hade var fullproppade med rekommenderas-lappar och många kunder tackade för tipset. Bästa de sett! Men jag såg den aldrig. Tyckte det kändes så långt med nästan fyra timmar, och brittiskt dessutom. Ingen favorit. 33 år senare har jag gjort min plikt och sett filmen alla pratade om då.
  En ung kvinna hittas död i en lägenhet som tillhör en prostituerad kvinna och DCI John Shefford sätts på fallet. De får snabbt fram en misstänkt som anhålls, men så dör plötsligt detektiven i en hjärtinfarkt och fallet tas över av hans kollega DCI Jane Tennison (Helen Mirren). Grabbarna på stationen blir förfasade av att de ska ledas av en kvinna, och inte blir det bättre när hon ifrågasätter gripandet av mannen och försätter honom på fri fot.
  Dock är hon fortfarande ganska övertygad om den misstänktes skuld men vill istället för att göra ett förhastat gripande göra ett grundligt arbete för att få honom fällt.
  Grundligt var ordet. Letar du efter en spännande polisthriller eller actionfylld snutfilm så har du kommit fel. Kriminaldrama skulle jag nog isåfall kalla detta. Mycket byråkrati, långa samtal och funderingar. Men det är ju så de brittiska deckarna är ofta. Då som nu.
  Brottet man bygger den där historien kring känns väldigt ospektakulärt. Kvinna hittas död. Det är väl något som i dagens läge knappt ens hamnar i nyhetsflödet. Men så är det också brittiskt och kitchensinkigt.
  Det den här miniserien snarare handlar om är ju Jane Tennisons kamp att få fast den skyldige. Hur hon blir besatt av fallet, försummar sin familj, ses ned på av den manliga poliskåren och kämpar för rättvisan. Och som ett sådant drama är den inte så dum. Men fyra timmar och "bästa jag sett", mja.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar