onsdag 6 mars 2013

Just Between Friends

Just Between Friends
Just Between Friends
1986
Bolag: Esselte-Orion

  Jag har haft sån tur på sistone, alltså. Nästan varenda film jag har tryckt in i videon har varit en stor och glad överraskning. Den här kunde ju landat lite var som helst till exempel. Chick flicks. De är ofta bra, fast ibland har tiden gjort dem illa. Såg om Working Girl för ett tag sedan och tyckte den var fruktansvärd. Så helt riskfritt är det aldrig.
  Men detta är en fullkomligt bedårande film.
  Holly är en uppoffrande och understimulerad hemmafru med familj som på ett gympass blir vän med Sandy, en ensamstående mediakarriärist. Sedan en twist så klart, men den behöver jag inte spoila här. Poängen är inte handlingen egentligen utan snarare hur väl spelad och bra skriven filmen är.
  Christine Lahti är fullkomligt strålande (och rolig!) i rollen som Sandy, och jag älskar komplexiteten i karaktärerna. Alla är så fina, fast samtidigt med dåliga sidor. Får mig att tänka lite på Carin Mannheimers fantastiska Svenska Hjärtan-serie som istället för onda och goda karaktärer hade lagt dem i däremellan, såsom väl människor är i verkligheten.
  Här känns det som att göra ett alldeles för kort nedslag i några människors liv. Hade önskat att det vore en tv-serie istället.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar