lördag 17 augusti 2013

Brevet Till Brezjnev

Brevet till Brezjnev
Letter to Brezhnev
1986
Bolag: MDC

  Mitt oefterfrågade uppdrag att "äntligen" se soundtrackfilmer från förr är ofta ett skitjobb. Sällan har det varit så tydligt varför soundtracken överlevt istället för filmerna.
  Soundtracket till Brevet till Brezjnev är väl kanske ingen Top Gun-klassiker direkt, men min kalenderbitarhjärna har ändå tydliga minnen hur Kaj Kindvall ständigt påminde om filmens existens när han spelade Bronski Beats temalåt "Hit that perfect beat" i Tracks.
  Handlingen går ut på att arbetslösa Elaine blir kär i den ryske, förbipasserande sjömannen Peter. När han åker vidare har hon svårt att glömma honom och försöker med alla medel få komma hem till honom i Ryssland.
  Jorå, det är kalla kriget så det räcker och blir över. Det stora hemliga Ryssland skrämmer, kittlar och lockar. Inte minst för uttråkade arbetarklasstjejer utan jobb. På barerna dansar man till sophistipop och det lättar så klart upp den hopplösa diskbänksstämning som präglar övriga filmen.
  Hade inte tänkt så långt att jag insett detta ju så klart är en engelsk film. Engelska diskbänksdramer är nog en av de genrer som intresserar mig allra minst, och hade jag vetat varthän detta barkade hade nog filmen legat osedd idag. Kändes inte helt bortkastat dock. Bronski Beats förtjänst.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar