fredag 13 september 2013

Goodbye Columbus

Goodbye Columbus
Goodbye Columbus
1969
Bolag: Esselte Video

  Det här med "jo, men var en annan tid" alltså. Tuggar ofta i mig det argumentet. Inte sällan för att rättfärdiga musikvideor från 80-talet som jag har osunda nostalgiska band till.
  Men jag vet i tusan om det ens hjälper att säga det här.
  Detta ska alltså vara en bra ungdomsfilm från 60-talet. Visst den tar väl lite upp frågor om sociala klassmönster och sånt som finns både då och nu men det är mycket väl uppblandat med långa, tråkiga "ungdomscener" med inzoomade baddräktsrumpor, killar som slickar sig om munnen och en massa poänglöst bilåkande.
  Skulle jag kollat på den med ett öga så skulle det kunna ha varit vilken Frankie Avalon-film som helst från 60-talet. Men ja, det var väl en annan tid ändå.
  Historien är om Neil (Richard Benjamin) och Brenda (Ali McGraw), två judiska ungdomar som ändå lever i olika världar. Hon lever prinsessliv med näsoperationer och pool partyn (väldokumenterade). Han jobbar extra på biblioteket och har kulturell familj. Orkar inte ens berätta mer än så, men ni förstår. Det ska synkas. Helst utan kläder.
  Anledningen till att jag kände till den här filmen (i alla fall titeln) tidigare är att ledmotivet med The Association finns på ett sånt där soundtrack som man måste ha tryckt upp flera hundratusen för många av på vinyl. Finns alltid på loppisar. Bra låt! Tråkig film!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar