söndag 26 januari 2014

Real Men

Real Men
Real Men
1987
Bolag: Warner Home Video

  Få karriärer ringas in så väl av ett decennium som James Belushis. Allt han gjorde blev till guld (åtminstone i videoformat) under 80-talets andra hälft, men jag minns att även jag som ungdomlig videohyrare i början av 90-talet tyckte han kändes lite före detta. I videobutiken jag jobbade extra i tog vi plötsligt in något enstaka exemplar av hans filmer istället för hyllmetrar av till exempel En Snut På Hugget bara något år tidigare.
  Real Men kom när han stod som högst. Den kom även när actionkomedin stod i blom. Och filmer om omaka snutpar. Så att se den här filmen 2014 blir som att hitta ett rum som stått orört sedan 1987. Allt är som det ska. Plumpa skämt, ryssrädslan, en soundtrackslinga på synt, okynnesvåld.
  James Belushi spelar en CIA-agent som får i uppdrag att frakta en mesig försäkringsman (John Ritter) över USA med onda i ryssar hack i häl. Anledningen är att försäkringsmannen är porträttlik en mördad agent som man av någon anledning vill visa att han lever för någon.
  Som ni märker så ägnade jag inte speciellt mycket energi på att förstå den här filmen. Tänker att det inte ens är meningen. Detta ska grabbgänget tugga i sig en uttråkad lördagskväll i gillestugan, och det ska inte göra något om man missar en kvart eller så.
  Även John Ritter måste ha upplevt någon slags topp 1987. Kanske inte av Belushi-mått men att vara en av stjärnorna i en påkostad actionkomedi är väl ändå att betrakta som större än de b-komedier som präglade hans 90-tal och framåt. Jag gillar honom. Han ger ett sympatiskt intryck även om han här tvingas in en klassisk Charles Grodin-roll. Ni vet, byråkraten som sliter sitt hår.
  Att säga att jag blev positivt överraskad är väl att ta i, men med tanke på hur många störiga moment den här filmen har så slinker den ändå ner förvånansvärt friktionsfritt. Den är lite kul ibland, faktiskt, det är väl det. 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar