tisdag 30 juni 2020

The Allnighter

The Allnighter
The Allnighter
1987
Bolag: Esselte Video

  I min klass i högstadiet fanns det ett par killar som i princip livnärde sig på att se på amerikanska partyfilmer. Jag fattade ingenting. Varför titta på andra som festar? När vi skaffade FilmNet revideras min bild av genren en aning. Då hände det att man hamnade framför ungdomsfilmer om spring break och annat, och det blev ju alltid att man såg klart dem i alla fall.
  Bestämde mig för att ge den här filmen en chans ikväll. När jag läser om den så fanns det några faktorer som gjorde mig försiktigt hoppfull i alla fall.
  1. Susanna Hoffs från The Bangles spelar huvudrollen.
  2. Filmen är regisserad av Susanna Hoffs mamma
  3. Soundtracket är fullt av amerikansk alternativrock, vilket skulle kunna ge lite indiefilmsvibbar.
  För det första, det finns ingenting som är alternativt med den här filmen. Om jag inte missat någon grav ironi, men nä. Däremot står Susanna Hoffs som "music consultant" i eftertexterna vilket förklarar soundtracket som i princip består av Bangles kompisband inom den kalifornska paisleypopen.
  Själva filmen har allt det där som hade fått mina klasskamrater att sitta och höhöa sig om filmen på håltimmen i skolan. Snygga brudar, sköna surfare (jädrans vilka galna killar, asså), coola bilar och så det där lite unset av allvar som gör att filmen blir något annat än en förlängd musikvideo.
  Vi får följa ett gäng ungdomar som upplever sin sista natt innan graduation. Alla har naturligtvis olika personligheter, men våra ögon följer Hoffs rollfigur Molly, en präktig och grubblig tjej som slängs mellan att berätta för killen hon gillar eller inte.
  Ett ljus i tunneln när det gäller såna här filmer är om de blir skarpa vänskapsfilmer istället för planlöst partande. Det finns små glimtar av det här, men mest av allt är det bara alfa betta gamma, "come on, don't be such a..." och sköna dudes till ljudet av Redd Kross och sånt här

1 kommentar: