måndag 3 maj 2021

Rocky IV

Rocky IV
Rocky IV
1985
Bolag: Warner Home Video

  Fan, vad tråkigt med boxning, tänker jag. Då kan det lätt bli att man undviker filmer om boxning. Därför har jag aldrig sett någon Rocky-film, annat än när man råkat hamna tjugo minuter vid nån nattsändning av Rocky 3 på typ TV6. De ska ju vara bra som dramer också, sägs det. Må vara så, men det är ju inte ont om bra dramer man inte sett, dumt att välja nåt med mycket boxning då. Har jag tänkt.
  Jag har överlag sett rätt få Stallone-filmer, speciellt med tanke på att de med god marginal kvalar in till vad jag brukar sätta i mig i filmväg. 80-talsfilm, mainstream, mustiga soundtrack. Men det är något med hans skådespelarväsen som inte riktigt tilltalar mig, kan inte ens förklara varför.
  Men om jag nu ska göra mig till lite och till slut se en Rocky-film så får det bli Rocky IV. Den har jag en känsla för. Minns ju när den kom, hur soundtracket stod på skivhyllan på Domus och hur jag spelade in Survivors "Burning Heart" från Tracks. Kriterier som normalt sett hade fått mig att se filmen för tio år sedan i den här bloggen.
  Idag har det i alla fall skett. Jag behöver väl knappast redovisa handlingen här. Det är ju i fjärde filmen som Rocky åker till Sovjet för att möta Ivan Drago (Dolph Lundgren) som redan har gått en match och slagit ihjäl Rockys bästa kompis Apollo (Carl Weathers). Så det är en hatmatch men också som Survivor sjunger is it easy vs west, or man against man? Kalla kriget är påtagligt närvarande och det är ju lite mysigt såhär i efterhand.
  Ivan Drago tränar inför matchen i nåt slags futuristisk labb medan Rocky springer upp för snöiga bergstoppar i trasiga skor. Den sovjetiska roboten möter den jordnära amerikanen. Sovjet är snötäckt och bistert medan USA är soligt och avslappnat. Dock kan jag tycka att dramabiten som man har hört om i Rocky-sammanhang är som bortblåst här. Om ettan kunde ses som en film om den lilla människans kamp eller något liknande så är Rocky 4 mest som en lång, patriotisk musikvideo.
  Fast det är å andra sidan den bästa biten av den. När den nästan kväver sig själv i alla 80-talsklyschor som staplas ovanpå varandra. När Rocky kör genom natten till tonerna av Robert Teppers "No Easy Way Out" och minns sin vän Apollo genom klipp från alla fyra filmerna.
  Men fan, vad tråkigt med boxning, ändå!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar