torsdag 12 januari 2023

Tid För Hämnd

Tid För Hämnd
Licence To Kill
1989
Bolag: Warner Home Video

  Jag är långt från någon konnässör när det gäller Bond-film. Har väl sett alla. Tror jag. De flesta flashar ju förbi lite då och då. Den här är jag dock helt säker på att jag inte sett sedan jag och Calle njöt av att kunna gå på 15-årsfilm ensamma 1989. 
  I Timothy Daltons andra och sista film som James Bond så blir han av med sin agentlicens, och beger sig istället ut på personlig hämnd mot knarkbossen Sanchez (Robert Davi) för att han i sin tur har hämnats på Bonds bästa vän.
  Detta sker så klart på klassiskt manér med gadgets, lyx och överdrivna stunts. Men jag kan ändå tycka att den känns rätt simpel som Bondfilm ändå. Mer paradisdeckare än överdådig action. Kanske är det just att superskurken är en knarkboss som ger den här standard-action-känslan, jag vet inte.
  Jag kan ju fatta att detta inte är någon Bond jag återvänt till tidigare, men samtidigt är det ju bra matinéaction, trots allt.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar