tisdag 13 augusti 2024

Iskallt Uppdrag

Iskallt Uppdrag
The Living Daylights
1987
Bolag: Warner Home Video

  Nu säger jag det: Timothy Dalton är MIN Bond! Sannolikt såg jag först någon med Roger Moore, men Daltons filmer är peak Bond för mig. Har med åldern att göra givetvis. Såg de här två filmerna som lättimpad tonåring, och har en sinnesbild av Iskallt Uppdrag som min absoluta favorit-Bond. Dock har jag inte sett den än det här seklet så tiden är kommen för en omtitt.
  Vet inte hur mycket man behöver gå in på handlingen här, men det är ju ryska avhoppare, vapenhandlare och beduiner i sedvanlig Bond-kompott. Inte bara peak Bond utan även peak Kalla kriget ska man säga. Ryssarna står inte högt i kurs här. Till och med araberna framställs i trevligare dager.
  Om jag med mer tränade filmögon ska försöka analyserna varför jag gillade (och gillar) den här så mycket så är det nog för att det nästan är en spionthriller mer än ett spionäventyr. Visst finns här gott om pojkiga äventyrsscener också, men jag kan ändå se framför mig hur inbitna Bond-fans kanske tycker det är för långt mellan actionscenerna här, för det är det ju. Men jag gillar det. Det ger mer möjlighet att hitta stämningen i de olika platserna man hamnar, till exempel är scenerna i Wien och "Sovjet" urmysiga. Mer känsla av Frederick Forsyth än Ian Fleming.
  Sedan ska jag inte sticka under stol med att närvaron av 1987 spelar in också. Det är ruskig och analog 80-talsaction till tonerna av a-has temamelodi. Iskallt Uppdrag behåller sin plats på piedestalen!

1 kommentar:

  1. Kul att du gillar Timothy Dalton och denna Bond-film. Kanske att Dalton varit lite underskattad. Gillar hans två Bond-filmer mer än Pierce Brosnan-filmerna. Denna är som bäst när det utspelar sig i Europa men tappar något när det förflyttas till Afghanistan.

    SvaraRadera