lördag 17 augusti 2024

Welcome to 18

Welcome to 18
Welcome to 18
1986
Bolag: HemFilms

  Lika mycket som jag kan älska en bra ungdomsfilm, lika petig är jag i vad jag tycker är bra. Ofta tycker jag mig kunna urskilja redan på omslaget om det är film jag kommer gilla eller inte. Relationsdramer med grubbliga tonåringar gillar jag, har svårt för partyfilmer. I stora drag. Här var en jag faktiskt hade missbedömt en aning.
  Tre unga stadstjejer firar att de blivit 18 genom att ta jobb på ranch ute på vischan. Detta ska bli sommaren de alltid kommer minnas. Men de blir hunsade och lurade och tvingas hanka sig fram med andra jobb och boenden.
  De träffar Talia som låter dem bo hemma hos henne och pojkvännen Roscoe. Talia hjälper dem och blir deras kompis, men Roscoe är minst sagt opålitlig. När Talia dyker upp misshandlad så börjar tjejerna sina planer på att rädda henne och hämnad på Roscoe.
  Första halvtimmen får jag mina fördomar bekräftade. Det är mycket wooo, bilåkande till okänd 80-talsmusik och hälften av scenerna gör tjejerna i underkläder. Men tack och lov ändrar filmen karaktär ju mer den handlar om den här Roscoe och vad han gör mot Talia. Skulle inte säga att den är speciellt rörande eller intressant, men den har ändå en hjärtlig ton som överraskar mig lite.
  Courtney Thorne-Smith är som vanligt smittsamt charmig i sin roll och på något vis blir hela storyn (även partydelen) mer uthärdig ur kvinnoperspektivet. 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar