lördag 2 september 2023

Spioner Är Vi Allihopa

Spioner Är Vi Allihopa
Spies Like Us
1985
Bolag: Warner Home Video

  Min klassikerstämpel på den här är baserad på en enda scen, tror jag. 
  "Jag skär av ett finger för varje minut som du är tyst!"
  "På mig eller på dig själv?"
  Chevy Chase i högform. Så minns jag den. Inget mer. Har aldrig sett om den, så någonstans i bakhuvudet måste jag väl haft att den egentligen inte är lika bra som Fletch eller Ett Päron till Farsa.
  Vi får väl se.
  Chevy Chase och Dan Aykroyd spelar två förslappade CIA-kontorister som blir överraskade när de skickas iväg på ett spionuppdrag till Pakistan som egentligen är ett villospår för en annan operation. Där hamnar de snabbt i klinch med såväl lokalbefolkning som terroristgrupper och FN-personal. 
  Även om det är ljuvligt att ens bara se Chevy Chase från de här åren, så fort han pratar blir det ju roligt på nåt vis, så är det tydligt att detta snarare är en Dan Aykroyd-film (han har varit med och skrivit manus också). Det är lite SNL-gapigt och skruvat.  Chevy Chase får lite scener där han kan göra sin grej ibland. Det blir lite "Fletch när han låtsas vara doktor och hamnar i trubbel", till exempel. Men det känns ungefär lika skohornat som när Robert Gustafsson får sin hostscen i allt han är inblandad i.
  Trampar kanske på lite nostalgifötter här, men 2023 får jag inte ut så mycket av den här filmen, tyvärr. Chevy har varit bättre, dessutom.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar