torsdag 9 november 2023

Gregory's Girl

Gregory's Girl
Gregory's Girl
1980
Bolag: Esselte

  Den här filmen gillade pappa. Han älskade i och för England och Skottland och hade nog gillat vilken småmysig film som helst om de pratade skotska. Men jag minns att vi tyckte om den hela familjen när vi hyrde den på 80-talet. Där slutar mina minnen.
  Gregory (John Gordon Sinclair) är en fumlig tonåring som är lite som vem som helst. Spelar fotboll, drömmer om att ha en tjej. En dag börjar Dorothy (Dee Hepburn) i killarnas fotbollslag. Hon är duktig, självsäker och social. Lite tvärtemot Gregory men han blir ändå kär i henne, precis som de flesta killarna på skolan. Nu ska han bara hitta ett sätt att närma sig henne.
  Jag var lite rädd att se om den här. Min romantiska bild av England och Skottland var starkare förr och just de där lite svarta kitchen-sink-komedierna brukar jag inte vara speciellt förtjust i. Men jisses, vilket glädjepiller detta är alltså. Charmigt, varmt, mysigt och småroligt från första till sista bildrutan. J.G. Sinclair och Dee Hepburn är oemotståndliga och kul att se Clare Grogan från Altered Images spela charmig nördtjej. 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar